• Analiza kosztów importu towarów z Chin do Polski

Analiza kosztów importu towarów z Chin do Polski

Ten artykuł przedstawia kompleksową analizę kosztów związanych z importem towarów z Chin do Polski. Zostaną omówione różne czynniki, takie jak wpływ liczby zamówionych sztuk na cenę jednostkową, zmienność kursu walutowego i jej wpływ na koszty importu, koszty transportu na terenie Chin oraz koszty załadunku i transportu do Polski. Ponadto, omówione zostaną również opłaty graniczne, takie jak stawka celna i podatek VAT, które należy uwzględnić przy obliczaniu ostatecznej ceny importowanego towaru.

1. Wpływ liczby sztuk zamówionego towaru na cenę jednostkową

Bardzo często w przypadku chińskich producentów liczba sztuk zamówionego towaru ma wpływ na ostateczną cenę jednostkową produktu. Inaczej mówiąc, im więcej zamawiamy, tym taniej wychodzi cena jednostkowa. Przykładem może być pasek do zegarka, gdzie cena jednostkowa spada wraz ze zwiększeniem liczby zamówionych sztuk.

Na przykładzie aukcji przedstawionej powyżej, pasek do zegarka kosztuje 5,5 rmb przy zamówieniu poniżej 99 sztuk, natomiast przy zamówieniu 100000 sztuk cena jednostkowa spada do 3 rmb za sztukę – czyli prawie dwa razy taniej. Dlatego warto zwracać uwagę na ilość zamawianych sztuk, ponieważ większa ilość może znacznie obniżyć koszt jednostkowy produktu.

2. Zmienność kursu walutowego i jej wpływ na koszty importu

Kursy walut są zmienną wartością, która ma istotny wpływ na koszty importu. Warto zwrócić uwagę na wahania kursów walutowych, w tym kursu Yuana (CNY), który jest szczególnie istotny przy imporcie towarów z Chin. Kurs większości walut nie jest stały i podlega ciągłym zmianom. Dlatego ważne jest uwzględnienie aktualnego kursu waluty przy dokonywaniu płatności za towar.

Ponadto, przy ustalaniu wartości celnej, należy również zapoznać się z kursem średnim. Kurs średni do ustalania wartości celnej obowiązuje przez określony okres czasu i jest podstawą do naliczania należności celnych. Dlatego, oprócz samej ceny produktu, trzeba uwzględnić również kurs walutowy i kurs średni przy obliczaniu ostatecznych kosztów importu.

3. Koszty transportu na terenie Chin

Koszt załadunku i transportu na terenie Chin zależy od wielu czynników, takich jak odległość od magazynu docelowego, ilość zamówionych sztuk towaru oraz gabaryty produktów. Początkujący importerzy często korzystają z wysyłki lotniczej bezpośrednio od producenta, co może być drogie i mało opłacalne, zwłaszcza gdy producenci zarabiają na wysyłce. Z kolei doświadczeni importerzy mają swoje magazyny w Chinach i pracowników, którzy konsolidują produkty i wysyłają je jednym transportem, np. morskim lub kolejowym. Taka forma wysyłki pozwala znacznie obniżyć koszty transportu do Polski.

Warto jednak wziąć pod uwagę koszt dostawy towarów od producenta do magazynu na terenie Chin. Na przykład, nasza firma posiada magazyn w Guangzhou na południu Chin. Wysyłka towaru z Pekinu do Guangzhou nie jest tania, szczególnie jeśli towar jest duży i ciężki. Koszt ten może wynosić kilkadziesiąt do kilku tysięcy RMB, w zależności od specyfiki towaru i jego ilości. Warto również pamiętać o znacznych odległościach w Chinach – podróż z Pekinu do Guangzhou to ponad 1900 km, co jest porównywalne z podróżą z Krakowa do Hiszpanii. Dlatego koszt transportu na terenie Chin jest istotnym czynnikiem, który należy uwzględnić przy obliczaniu całkowitych kosztów importu.

4. Koszty załadunku i transportu do Polski

Koszty związane z załadunkiem i transportem towarów z Chin do Polski są istotnym elementem całkowitych kosztów importu. Warto przy tym uwzględnić wymiary i wagę towaru oraz różnice między kontenerem morskim a wysyłką lotniczą.

Koszt wysyłki kontenera morskiego wynosi obecnie około 18 500 zł. Kontener 40 HC może pomieścić około 76 m3 towaru. Jeśli nasz towar zajmuje 1 m3, koszt jego transportu wyniesie około 243 zł (bez uwzględnienia opłat załadunkowych, kosztów odprawy celnej itp.). W przypadku wysyłki lotniczej koszt może być znacznie wyższy, nawet kilka-kilkanaście tysięcy złotych. Wszystko zależy od gabarytu, wagi, kształtu i zawartości przesyłki oraz cen oferowanych przez przewoźników (obecnie ceny te są szczególnie wysokie w związku z pandemią).

5. Cło jako opłata graniczna

Cło jest opłatą graniczną nakładaną na towary importowane z zagranicy. Stawka celna zazwyczaj wynosi od 0% do 15% i może się różnić w zależności od rodzaju produktu. Ważne jest uwzględnienie kosztu transportu przy obliczaniu wartości cła.

Stawki celne są różne dla różnych grup towarowych. Niektóre produkty, takie jak artykuły pierwszej potrzeby, mogą być objęte niższymi stawkami celnych, podczas gdy inne produkty, które konkurują z produkcją krajową, mogą być obłożone wyższymi stawkami. Przykładem może być odzież, która jest obłożona stawką celna wynoszącą 12%. Warto również pamiętać, że cło jest naliczane od wartości towaru powiększonej o koszt transportu.

6. Podatek VAT

Podatek VAT w Polsce wynosi 23% i jest naliczany od wartości towaru, kosztu transportu i cła. Jest to podatek, który obciąża konsumenta, ponieważ przedsiębiorca zazwyczaj przenosi go na cenę towaru. Przy imporcie z Chin, należy uwzględnić podatek VAT przy obliczaniu ostatecznych kosztów importu.

Należy pamiętać, że podatek VAT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, co może mieć pozytywny wpływ na rentowność przedsięwzięcia. Zaliczenie podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów pozwala obniżyć dochód podlegający opodatkowaniu. Warto jednak pamiętać o konieczności odpowiedniego dokumentowania zapłaty tego podatku poprzez posiadanie faktur celnych i dokumentów importowych.

error: Kopiowanie treści jest zabronione